Selamat Datang Ke Laman Web Surau Al-Muhajirin Apartment Julia, Bandar Baru Selayang Fasa 2B

Friday, December 31, 2010

PEMANDANGAN DI DALAM KAABAH



Ka’bah sebagai Baitullah dan Kiblat umat islam sedunia. Merupakan tempat yg paling dicintai Allah dan Rasulnya yang setiap saat siang dan malam di kelilingi 70,000 malaikat bertawaf. Tempat berhajinya para Nabi-Nabi Allah.

Pintu Ka’bah dibuka oleh pemegang-pemegang kunci Ka’bah yang diwarisi secara turun-temurun. Terbungkus dengan kain hijau yang tertulis “Ambillah wahai Bani Thalhah. Ketetapan ini sampai hari kiamat. Tiada yg berhak menukarnya kecuali org-org yg zalim”.

Didalam terdapat tempat solat Nabi Muhammad SAW iaitu di atas batu marmar yang berukir. Dan menurut sebahagian pendapat, disekitarnya ada 3 rahsia dari Syurga iaitu :
 
1- Hajarul-Aswad
2- Maqam Ibrahim dari batu-batu Yaqut dalam syurga
3- Sumur Zam-Zam yg merupakan sungai dari sungai-sungai Surga.

Bahagian dalamnya dicuci menggunakan air zam-zam yang telah dicampur dengan air bunga dan kemudiannya dikeringkan serta disapu dengan minyak ‘oud/Gahru dan minyak kembang murni.

Dari sebelah kiri pintu Ka’bah adalah Multazam (antara pintu Ka’bah dan Hajarul Aswad). Sebelah kanan dari pintu terdapat kotak dari marmar tempat menyimpan alat keperluan kebersihan di dalam Ka’bah. Di tengah–tengah Ka’bah agak meninggi terdapat 3 buah tiang penyangga yang terbuat dari kayu dan yang dikenal dengan “Tiang Abdullah bin Zubair. Dinamakan demikian karena Allah SWT telah memberikan kemuliaan kepada beliau sebagai pembuat tiang penyangga pada atap Ka’bah itu untuk menghindari kerobohannya.

Sebelah Utara dari Ka’bah terdapat pintu kecil yang dinamakan “Pintu Taubat”. Itu adalah sebuah tanda dari keteguhan. Pintu Taubat ini terbuat dari kayu pilihan yang dilapisi dengan Emas dan Perak yang terukir dan dilapisi juga dengan kaca yang tebal sampai atap Ka’bah. Pada dinding sebelah Barat yang berhadapan dengan pintu Ka’bah digantungkan 9 Pigura yang terbuat dari Marmar dan bertuliskan nama-nama penguasa-penguasa atau Khalifah yang telah memperbaiki dan memperbaharui Ka’bah yang agung.

Kesemuanya itu tertulis setelah Abad 6H. Pada dinding Timur antara pintu Ka’bah dan pintu Taubah diletakkan keterangan tentang perbaikan yang dilakukan oleh Raja Fahd pada tahun 1419H setelah perbaikan terakhir pada zaman Sultan Murod IV dari Utmaniah pada tahun 1040H. Dinding Ka’bah yang empat dilapisi dengan Marmar putih setinggi 2 meter dan diatasnya ditutupi dengan kain warna merah dan pink yang terbuat dari bahan kain sutera yang bertuliskan “Syahadatain “ dan Asma Al-Husna hadiah dari Raja Fahd.

Diantara tiga tiang yang ditengah (Tiang Abdullah bin Zubair) ada tempat untuk meletakkan barang yang terbuat dari perak murni untuk menyimpan barang seperti teko-teko, pajangan  dan barang-barang bersejarah lainnya yang terbuat dari emas dan perak yang telah berusia puluhan bahkan ratusan tahun yang lewat sebagai hadiah-hadiah dari raja-raja, khalifah dan para sultan kepada Ka’bah sebagai pendekatan dan pengabdian kepada Rabb yang Esa untuk mencari ridho Nya.

Semoga Allah tetap menyatukan hati kita untuk mengagungkan kalimat Tauhid dan membangkitkan kembali semangat Iman dan Islam kita.

Amin Allahuma amin.
Wassalam
Cerita berpandukan dari kisah wartawan Saudi Arabia yang bernama Omar Al-Medwahy yang berpeluang masuk ke dalam Ka'bah tersebut.

No comments:

Post a Comment