Selamat Datang Ke Laman Web Surau Al-Muhajirin Apartment Julia, Bandar Baru Selayang Fasa 2B

Friday, July 12, 2013

Fadilat Membaca Al-Quran

Banyak hadis Nabi sa.w. yang menerangkan tentang bagaimana besar fadilat (kelebihan) bagi orang yang membaca kitab suci Al-Quran. Ramai dari kalangan kita barang kali tidak tahu atau tidak berjumpa dengan hadis-hadis yang menjelaskan atau pun menceritakan tentang besar ganjarannya bagi orang membacanya.

Ada sebuah hadis yang dikeluarkan oleh Ali Abi Thalib iaitu menantu kepada Nabi Besar kita Muhammad s.a.w.

Ali Abi Thalib r.a. berkata bahawa Baginda Rasulullah ada bersabda yang ertinya “Barang siapa yang membaca Al-Quran dan memperhatikan isinya, kemudian dia menghalalkan yang halal dan mengharamkan yang haram, maka Allah akan memasukkan dia ke dalam Syurga dan Allah s.w.t akan memberikan pertolongan kepada dia sampai kepada 10 keluarga rumahnya yang (10 keluarga itu) sepatutnya masuk neraka”

Sabda Nabi sa.w. (selanjutnya) “Barangsiapa yang membaca Al-Quran dan dia dalam keadaan melakukan solat, maka tiap-tiap huruf baginya pahala 100 kebajikan. Barangsiapa yang membaca di luar solat dalam keadaan suci, maka tiap-tiap huruf pahalanya 25 kebaikan dan barangsiapa yang membaca Al-Quran tanpa wuduk, maka baginya 10 kebaikan.”

Hadis ini adalah melalui Ali bin Abi Thalib r.a.

Demikianlah besarnya ganjaran balasan yang Allah s.w.t berikan dengan membaca Al-Quran. Dengan membaca “Bismillah” dalam solat ialah sebanyak 550 kebaikan dan belum lagi membaca “Fatihah”nya.

Biasakanlah membaca Al-Quran pada setiap hari. Sekiranya anda membaca satu hari sehelai lembaran Al-Quran, dalam sebulan anda telah membaca lebih kurang 30 halaman Al-Quran dan begitulah seterusnya.

Ada baik juga anda mengikuti saranan bahawa iringilah bacaan Al-Quran itu dengan membaca terjemahannya apatah lagi apabila dapat membaca huraian tafsirnya. Anda akan menjadi seorang ilmuan kelak, InsyaAllah…

No comments:

Post a Comment